Scarlet

Scarlet

torsdag 29 januari 2015

Varje sekund räknas

Jag är en sådan där människa som väger för- och nackdelar hela tiden, för i princip varje tanke jag har.
Jag värmer pizza i ugnen och den är snart klar. Hm, jag är bajsnödig. 
Är det värt att gå och bajsa innan och plockar ut pizzan eller ska jag plocka ut den, äta den och SEN bajsa? En sekund senare beslutar jag mig för att bajsa först.
Vågskålen vägde tyngst där och tidsmässigt BÖR jag hinna innan pizzan bränns i ugnen.


För andra hade detta kanske varit jävligt overkill med tankeverksamhet och beslut och helt onödiga tankar.
Men tanken trillar in och ut ur hjärnan på 1 sekund och beslutet kommer lika snabbt. Det krävs inte mycket, det är bara det att jag alltid har en tanke för varje steg jag tar.
Planering, vad är mest effektivt?

Ungefär samma tanke som när jag just duschat och jag är jävligt toanödig och klockan bara tickar och snart dags att dra till jobbet.
Vad gör jag?

Hjärnan arbetar i en sekund och sen pockar jag fram tops, borste och ansiktskräm och sätter mig på toaletten.
Då missar jag ingen tid, jag utnyttjar stunden.
Overkill?
Nä, bara effektiv utan stress.
Hade jag inte gjort så då hade jag däremot varit stressad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar